OMTFysio Joensuu -Fysioterapiaan nopeasti
Jaana Ratamaa

Olen OMT-fysioterapeutti ja ollut alalla jo yli 30 vuotta. Hoidan sekä lapsi- että aikuisasiakkaita, neurologisia kuntoutujia sekä tuki- ja liikuntaelin vaivoista kärsiviä. Olen pitänyt ammattitaitoani yllä jatkuvalla kouluttautumisella. Hoidan kaikkia tuki- ja liikuntaelinongelmia, pitkittynyttä sekä neuropaattista kipua. Pyrin aina löytämään kanssasi syyn oireille ja etsimään keinot niiden hallintaan. Hoidon alussa tutkimme tilannetta perusteellisesti ja pyrimme selvitämään mistä oireet johtuvat. Käytän kivunlievitykseen ja hoitoon erilaisia mobilisaatio-, manipulaatio- ja pehmytkudoskäsittelyjä (esim. faskia), akupunktiota sekä erilaisia teippauksia. Liikekontrollihäiriöt, migreeni, niska-/rintarankaongelmat, alaselkä ja lantion alueen ongelmat ovat ydinosaamisaluettani. Hoidan naisten että miesten lantionpohjan ongelmia.

Hoitosarjan kulku:
1. hoitokeralla saat kertoa omin sanoin vaivastasi, niiden perusteella valitaan tutkimusmenetelmät ja mahdollinen koehoito.
Mikäli ongelmasi on monimutkainen tai laaja-alainen, niin varaathan ensimmäiselle hoitokerralle 1h ajan.

2. hoitokerralla kuulen mielelläni koehoidon tulokset; onko hoito auttanut, ei vaikutusta vai onko tilanne pahentunut.
Näiden perusteella arvioidaan tarvittaessa tilannetta uudelleen. Toisella hoitokerralla voimme käyttää enemmän aikaa itse hoitoon.
Hoito sisältää: neuvonnan, harjoitteiden/ergonomian ohjauksen, mahdolliset manuaaliset käsittelyt tai akupunktion mikäli ne sopivat tilanteeseesi.

3. hoitokerrasta eteenpäin pyritään akuutin vaivan hoidosta aktiivisuuden lisäämiseen ja omien harjoitteiden tekemiseen.
Tilanteen edistymistä seurataan kontrollikäynnein. Monen vaivan kokonaishoito saattaa kestää useamman kuukauden ajan ja vaatii keskimäärin +/- 7 hoitokertaa.